Kunden i centrum – nyckeln till framgång för din kommunikation

Kunden i centrum i din kommunikation

”Kunden i centrum” eller ”Kunden har alltid rätt” är två gamla klassiker för alla som vill ge god service. 

Det är också fundamentalt för att lyckas med kommunikation och digital marknadsföring.

Kunden i centrum är ett servicebegrepp som har funnit i långt över 100 år. Det var först introducerat av Marshall Field i hans affär i Chicago i slutet av 1800-talet. Ett koncept som en av hans anställda tog med sig när han öppnade en inte helt okänd butik i London vid namn Selfridges.

Det gamla tankesättet är fundamentet i att lyckas på Google.

Det gamla tankesättet är också fundamentet för att lyckas med din kommunikation.

Kunden i centrum – digital marknadsföring

De flesta som har ett problem eller en fråga idag söker svar på nätet. Oftast googlar man på problemet och får ett antal söksvar. Man klickar och läser på länkarna till man har fått svaret man är nöjd med. 

När man gjort sin sökning och fått det svar man söker är det inte ovanligt att man tar lite egen tid och gör ett besök på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram eller LinkedIn. 

Gemensamt för ovan är att det är personen bakom tangentbordet som har makten. Det är de själva som bestämmer vad de gör på nätet. Vad de klickar på. Hur länge de stannar på en sida och så vidare. Människor gillar att ha det så. Är de inte nöjd med vad de ser här och nu klickar de sig vidare. 

Det är också de som är dina presumtiva kunder. 

Motsatsen till reklam som avbryter och irriterar

De gillar inte på något sätt att bli avbrutna och få annonser tryckta i ansiktet på dem från skärmen. 

Det här är en verklighet som företag måste förstå och anpassa sig till. 

Det här digitala kundbeteendet är fundamentalt i digital marknadsföring. ”Lös kundens problem” måste vara ditt digitala mantra. 

För att vara framgångsrik digital marknadsförare måste man möta kunden på google och i det sociala media-flödet utan att avbryta kunden utan istället genom att hjälpa den. För att lyckas med detta krävs regelbunden produktion och publicering av redaktionellt innehåll (content) som är attraktivt och relevant för såväl din presumtiva kund som för Google. Det producerade innehållet kan du dess-utom sprida i nyhetsbrev till dem som har valt att teckna sig för det. Det här är grunden i content marketing. 

För att vara framgångsrik digital marknadsförare måste man möta kunden på google och i det sociala media-flödet utan att avbryta kunden utan istället genom att hjälpa den.

En av företags största utmaningarna med content marketing är att sätta kundernas behov framför det invanda beteende att säljande prata om produkterna och tjänsterna. Om företaget istället berättar stories som genom att informera eller underhålla skapar ett mervärde för kunden skapar man en kontakt, en connection, som gör att kunden när kunden är redo att göra affär väljer dig tack vare ditt företags osjälviska och hjälpsamma beteende. (Vill du läsa mer om dynamiken runt digital marknadsföring? Ladda ner min e-book om hur digital marknadsföring fungerar (Du får scrolla ner lite på sidan så finns den längst ner)).

Kunden i centrum – kommunikation

Det intressanta är att det är precis likadant med din kommunikation. Den borde sätta din kund i centrum i din kommunikation.

Inte dig själv eller dina produkter.

Personer som jobbar med marknadsföring, för att inte prata om de som jobbar med försäljning, har i sitt dna att förklara för alla som lyssnar hur bra produkten eller tjänsten som de säljer är. Det ingår i en säljares uppgift att prata så. 

Det är bara ett gigantiskt problem med det. Ett sånt snack gör produkten eller tjänsten till huvudkaraktären i storyn. Här är det fundamentala: 

Det är din kund som är huvudkaraktären. Storyn handlar om deras problem. Företaget/varumärket ska ha rollen som guiden som hjälper dom lösa problemet dom har. 

När du lär dig det kommer din business förändras för alltid. 

För den bistra sanningen är: kunden struntar fullständigt i dig och din produkt. Dom bryr sig om sig själv och sitt problem. 

Det är din kund som är huvudkaraktären. Storyn handlar om deras problem. Företaget/varumärket ska ha rollen som guiden som hjälper dom lösa problemet dom har. 

Mattias Brännholm, Stoybrand Certified Guide

Ditt jobb i kommunikationen är att prata om kunden och kundens problem.
Du blir relevant för kunden – och då blir du ytterst relevant – om du berättar hur ditt varumärke löser deras problem. Om du dessutom presenterar en plan, uppmanar kunden att agera… ja, då har ni kommit långt.

Grunden i storybranding

Det här tankesättet är grunden i storybranding. Att skapa tydliga budskap och bygga starkare varumärken och öka försäljningen med hjälp av grunderna i storytelling.

Det är och ena sidan rätt enkelt och intuitivt i de stora penseldragen. 

Samtidigt är det få som förstår helheten och nyanserna i det.

I det ligger en stor möjlighet för dig som tar till dig storybranding.

Kraften i stories är nämligen gigantisk. 

Det går rätt fort att implementera. 

Och – inte minst – det är en stor chans att dina konkurrenter inte gör det.

LADDA NER GRATIS GUIDE OM STORYBRANDING

Ladda ner gratis e-book om Storybranding

 

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Den här e-booken förklarar grunderna i storybranding. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.