Så funkar storytelling

Så funkar storytelling

Storytelling betyder ”att berätta en historia”. I sin enklaste form berättar vi dussintals om inte hundratals historier varje dag. Det är vad vi människor alltid har gjort.

Storytelling är ett hantverk. Ett fint och gammalt hantverk som är sprunget ur stenålderns lägereldar, format under den grekiska mytologi och genom historien förfinat till idag.

Storytelling lika gammalt som människan

Människan har berättat historier i alla tider. Evolutionsforskare har konstaterat att stories kom före språk. Att språk kom för att förklara stories. Mycket senare kom grammatik och det skrivna ordet för att strukturera språket och stories.

Evolutionsforskare har konstaterat att stories kom före språk. Att språk kom för att förklara stories.

Mänskligheten har litat på storytelling som kommunikationsform i över 100 000 år. Dagens människa är genom evolutionen kodad och mer mottaglig for information strukturerad som stories.

I det ligger kraften i storytelling. Det är därför storybranding är så effektivt.

Samma struktur i alla bra stories

Alla bra stories har samma grundstruktur: en karaktär som vill ha någonting stöter på ett problem som gör att dom inte kan få det dom vill ha. När det är som värst kliver en guide in i handlingen, hjälper dom med en plan och aktiverar dom. Det hjälper dom undvika ett misslyckade och slutar i framgång.

Det här är en struktur som består av sju delar och du hittar den i alla bra stories. I en story vet åskådaren alltid vem hjälten är, vad hjälten vill uppnå, vad han behöver göra för att uppnå det och vad konsekvenserna blir om hjälten inte lyckas.

Den här formeln går att applicera på i princip alla händelser. Väl utfört är det bra storytelling.

Storytelling i sin enklaste form

I sin enklaste form innehåller en story en huvudkaraktär som ställs inför ett problem som den inte kan lösa. Ju större och viktigare problemet är och ju tydligare konsekvenserna är om man inte löser problemet desto bättre storytelling. Vill man skapa en tydligare konflikt i storyn inkluderar man även en fiende i storyn. Ytterligare en karaktär gör storyn å ena sidan mer komplex men samtidigt gör det konflikten och utmaningen som huvudrollsinnehavaren ställs inför tydligare. Stjärnornas Krig hade fortfarande varit en kamp mellan det onda och det goda. Men det onda blir mycket tydligare med Darth Vader som en uttalad fiende (Det blir också enklare att sprida det budskapet genom en budskapsbärare). Det är för övrigt just det här som Donald Trump är så extremt skicklig på. Att skapa en enkel konflikt med en tydlig fiende. (Läs mer om det här).
Alla bra stories har samma grundstruktur: en karaktär som vill ha någonting stöter på ett problem som gör att dom inte kan få det dom vill ha. När det är som värst kliver en guide in i handlingen, hjälper dom med en plan och aktiverar dom. Det hjälper dom undvika ett misslyckade och slutar i framgång.

Guiden avgörande i dramaturgin

Naturligtvis handlar en storyn om huvudrollsinnehavaren och dennes utmaning att lösa problemet/utmaningen som de står inför. Men om huvudkaraktären kan lösa problemet utan extern hjälp skulle det inte finnas någon story. Då skulle problemet vara löst. Ur ett dramaturgiskt perspektiv är därför guiden/experten den viktigaste rollen i storytelling. Det är den som möjliggör för huvudrollsinnehavaren att lösa sin utmaning. Studerar man storytelling djupare ser vi att grunderna i storytelling såg likadan ut i den grekiska mytologin som den gör idag. Formeln för framgångsrik storytelling består av tre delar och tolv moment och är mer eller mindre standard för framgångsrika författare och i Hollywood. Avslöjar jag alla detaljer i den förstår jag allt filmtittande för dig för all framtid. Jag sparar det till en annan gång.