Corporate storytelling är att företag använder berättandet för att förmedla ett budskap. 

Alla företag har historier om projekt eller uppdrag att berätta. Att ha en ”minidokumentär” och ”behind-the-scenes” när en ny produkt eller tjänst ska lanseras är inte bara utmärkt content marketing. Det är också lysande corporate storytelling. 

De flesta företag har utmärkta möjligheter att använda corporate storytelling som en del av sin marknadskommunikation. De flesta gör det inte. Och missar därmed en stor möjlighet i vår digitalt uppkopplade värld.

Corporate storytelling är ett helhetstänk

Det vanligaste problemet runt denna kommunikationsform idag ligger i organisationen och ledningen. Det kan enklast formuleras: ”det borde vi ha tänkt på”. Problemet är alltså att företagen inte tänker på att använda det.

Många – läs: de flesta – företagen tänker när en ny produkt ska lanseras: ”Hur ska vi kommunicera det här då?” Och så anlitar man en byrå för att komma på något begåvat.

En modern vd eller marknadschef tänker: ”Hur följer vi det här projektet på bästa sätt från början till slut och hur kan vi sprida den här storyn effektivaste vid lansering?”.

Det ena är proaktivt kommunikationsarbete. Det andra: not so much.

Företagsdokumentär en möjlighet

Idag är dina kunder mer än redo att konsumera det. Faktum är att de nästan förvänta sig att kunna kommunicera innehåll om företaget i form av stories.

Alla företag har historier att berätta. Som borde berättas. Den viktigaste i ett större perspektiv är skapelseberättelsen. Varför existerar företaget överhuvudtaget.

Ett av de mest effektiva verktygen för corporate storytelling är en företagsdokumentär. Om företaget kommer överleva grundarna är det oförlåtligt mot kommande generationer och företaget i framtiden att inte göra. Rätt producerat är det synnerligen effektivt såväl extern som internt. Dessutom är livslängden väldigt lång på en sån investering.

En företagsdokumentär är kanske den största investering ett företag gör i corporate storytelling.

Men det är också den viktigaste.

Samtidigt är den bara en del av ett helhetstänk i modern marknadsföring.

 

LADDA NER GRATIS GUIDE OM HUR DU ANVÄNDER KRAFTEN I STORIES

 

 

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Den här e-booken förklarar krafterna i storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.